Dnes je 27.4.2018, svátek má Jaroslav
15°C Dnes 22°C Sobota 23°C Neděle
EUR: 25,815 USD: 22,050 Další měny

Problém karbonu, který se usazuje u moderních ojetých vozů

Příčinou tohoto problému je přímé vstřikování paliva do motoru. V důsledku toho se tvoří nadměrné množství karbonových usazenin, které mohou při špatném a nedostatečném servisu znamenat i poškození motoru, které povede k jeho úplnému zničení. Proč se tento jev děje, kdy se to stává a jakých automobilů se to týká? To se dozvíte v tomto článku.

 

                                                                        

 

Proč došlo ke změně vstřikování?

Celý tento jev je způsoben tlakem na snížení emisí a zároveň ještě větší snížení spotřeby. To ve výsledku nemusí nutně znamenat pouze pozitivní vliv a vedlejším efektem může být právě usazování karbonových zplodin na cestě, která vede k filtru pevných částic. Jedná se hlavně o problém dieselových motorů, ale zároveň se tento jev vyskytuje i u zážehových motorů. Cena za snížení emisí a udržení nízké spotřeby tedy zatím leží v častějších návštěvách servisu a měnění oleje. Otázkou je, jestli bude v budoucnu vymyšlen motor, který si dokáže elegantním způsobem poradit s tímto problémem a efektivně zabraňovat usazování karbonu i při přímém vstřikování.

 

Jak se to děje?

U zážehových motorů, kam je palivo vstřikováno nepřímo se tento jev téměř neobjevuje. Palivo totiž namaže a vyčistí ventil, na kterém se tím pádem usazuje velmi malé množství karbonových částic. U přímého vstřikování dochází ke kontaktu pouze s nasávaným vzduchem a neexistuje žádná možnost, jak by se mohl ventil zpětně očistit. To by samo o sobě příliš vadit nemuselo, ale problém nastává ve chvíli, kdy zplodiny musí být vedeny zpět přes sání, aby došlo k jejich dočištění a nízkým emisním výsledkům. Právě v těchto primárních zplodinách jsou zbytečky spáleného paliva a drobné částečky, které mají tendenci se usazovat a tvoří se karbon. S tímto problémem můžete často bojovat u ojetých vozů, které se koupíte v autobazaru a u kterých jejich předchozí majitel zanedbával pravidelné servisní prohlídky a často neměnil olej.

 

Kdy se to děje?

Jak rychle se problém objeví, záleží na typu motoru, na stylu jízdy a na palivu, které do vozu používáte. Celý proces se urychlí a může vést k horším problémům, když budete zanedbávat pravidelnou péči v podobě servisních prohlídek, měnění kapalin nebo budete používat výrazně nekvalitní palivo. Rychlejší usazování karbonu se děje ve vozech, které jsou vystavovány cestám se stylem start a za chvíli zastavení, jak tomu bývá ve městech. Negativně působí také sešlápnutí plynu až na podlahu při nízkých otáčkách nebo studené starty pohonné jednotky.

 

K čemu může tento problém vést?

Usazování karbonu může ovlivnit chod motoru, kdy dochází k samozápalům a zhoršuje se hoření celé směsi, kdy jsou ztraceny stabilní vlastnosti, a palivo si v podstatě dělá, co chce. To vede k opotřebování a následné špatné funkci pístních kroužků. Výsledkem je snížení výkonu, kolísání otáček při volnoběhu a vynechávání chodu válců. To značně ničí celý prožitek z jízdy, a pokud se problém nebude včas řešit, může to vyústit až ke kompletnímu zničení motoru.

 

Jak proti tomu bojovat?

Svůj styl jízdy nezměníte, obzvlášť v případě, kdy potřebujete jezdit po městě a každou chvíli musíte stavět na semaforu. Jako vhodnou prevencí je používání kvalitních pohonných hmot a pro ještě větší efekt je dobré přidávat speciální aditiva, která zabraňují usazování sazí. Zároveň je dobré nepodceňovat pravidelné servisní prohlídky, které by měly být doplněny o výměnu oleje už po intervalu třeba 15 000 kilometrů. V případě, že víte, že je váš vůz hodně namáhán, nebojte se snížit interval výměny oleje až na 10 000 kilometrů, chybu rozhodně neuděláte a investice v podobě častější výměny oleje se vám vrátí tak, že nebudete muset řešit poškozený motor se sníženým výkonem.  Dalším typem prevence, která se občas vyskytuje, může být montáž speciálních odlučovačů. To však neprokázalo žádný výraznější účinek a navíc na celou řadu motorů není montáž těchto zařízení možná a celek by dohromady pravděpodobně nefungoval.

 

 

Zadejte si poptávku zdarma, ušetřete až 40% z koncové ceny. Poptejte zdarma jakékoliv služby nebo zboží a získejte nejlepší nabídku! Poptávat můžete cokoliv, např. překlady angličtina, němčina, ruština, cestovní kanceláře, letenky, stavební firmy, prodej a pronájem bytů v Praze, Brně, Ostravě, zateplení, stavební firmy, stavební materiál, klimatizace, solární systémy, stavební dozor, tepelná čerpadla, zednické práce, ubytování, jazykové školy, hypotéky, úvěry, reklamní agentury, tiskárny, autobazary, nová i ojetá vozidla a motocykly, náhradní díly, autodoprava, servisy, disky a pneumatiky, LPG, CNG, pojištění, leasing nebo například notářské a advokátní služby a mnoho a mnoho dalších oborů…

Poptávky zdarma se vyplatí, ale pamatujte, že nejlevnější není vždy nejlepší. Vybírejte podle referencí dodavatelů a za své peníze chtějte vždy to nejlepší, co můžete dostat.

Zadejte si poptávku zdarma, ušetřete až 40% z koncové ceny. Poptejte zdarma jakékoliv služby nebo zboží a získejte nejlepší nabídku! Poptávat můžete cokoliv, např. překlady angličtina, němčina, ruština, cestovní kanceláře, letenky, prodej a pronájem bytů v Praze, Brně, Ostravě, zateplení, stavební firmy, stavební materiál, klimatizace, solární systémy, stavební dozor, tepelná čerpadla, zednické práce, ubytování, jazykové školy, hypotéky, úvěry, reklamní agentury, tiskárny, autobazary, nová i ojetá vozidla a motocykly, náhradní díly, autodoprava, servisy, disky a pneumatiky, LPG, CNG, pojištění, leasing nebo například notářské a advokátní služby a mnoho a mnoho dalších oborů…

Poptávky zdarma se vyplatí, ale pamatujte, že nejlevnější není vždy nejlepší. Vybírejte podle referencí dodavatelů a za své peníze chtějte vždy to nejlepší, co můžete dostat.

Kategorie: Auto/Moto